نظر نوام چامسکی درباره تئوری توطئه 11 سپتامبر

نوام چامسکی اینکه دولت بوش برنامه ریزیو اجرای 11 سپتامبر را عهده داشته حرف مفت می داند:
  1. اول اینکه نامعلوم بوده چه اتفاقی خواهد افتاد.
  2. خیلی ها درگیر قضیه می شدند و اطلاعات درزمیکرد
  3. اگر لو می رفتند همه اعدام و فاتحه حزب جمهوری خواه خوانده می شد.
  4. بحث اینکه هر کس چه بدست می آورد. تمام قدرتها و رقبای آمریکا 11 سپتامبر را برای سرکوب مخالفان بهانه کردند.
چکیده سخنان نوام چامسکی
کتاب: قدرت بسیار خطرناک. صفحه 27
نقد چامسکی: ممکن است دولت بوش بصورت رسمی طراحی یازده سپتامبر را انجام نداده باشد ولی خیلی احتمال دارد تنها یک یا چند مقام دولتی یا سیا طراح و القاعده مجری بوده است.

بخش کاملی از متن:
نکته ي دوم این است که این باور که دولت بوش مسوولیت چنین چی زي را خواهدپذ یرفت، کمابیش فراتر از درك است. اول آنکه خیلی نامعلوم بود که چه اتفاقی خواهد افتاد  نم ی شد نتیجه را پیش بینی کرد.

توجه کنید که وقتی یکی از هواپیماها در پنسیلوانیا توقف کرد چه اتفاق افتاد: می توانید تصور کنید که براي همه شان چنین اتفاقی میافتاد؟ هرچیزي می توانست رخ دهد. پس عملیات خیلی نامعلومی اجرا م ی شود .
خیلی ها درگیر برنامه ریزي خواهندشد. درز کردن اطلاعات تقریباً قطعی است. (اشقر: البته ) اصلاً اگر لو می رفتند، همه شان جلوي جوخه هاي اعدامِ بدون محاکمه ردیف می شدند و ا ین به معنی پایانِ حزب جمهوري خواه براي همیشه بود؛ تا به چه چیزي برسند؟
خُب بحث چه کسی چه چیزي به دست می آورد وجود دارد که بی معنی است. هر نظام قدرتی در سراسر جهان از یازده سپتامبر دست آوردي داشته است . می شد اثبات کرد که چین این فرصت را پیدا کرد تا اویغورها را در غرب کشورش قلع وقمع کند . من در
اولین مصاحبه ي بعد از یازده سپتامبر که دو ساعت بعد از واقعه انجام دادم، یکی از اولین حرف هایی که زدم این بود که نظام ها ي قدرت در سراسر جهان از ا ی ن فرصت برا ي افزا یش خشونت و سرکوب سود خواهندجست. و این در همه جا رخ داد  روس ها در چچن، اسراییل در کرانه ي باختر ي، اندونزي در آسه، چین در غرب چین؛ نیمی از دولت هاي جهان علیه عملیات تروریستی دست به اقدامات امنیتی زدند تا می شود گفت که هر « چه کسی چه چیزي به دست آورد » جمعیت خود را بهتر کنترل کنند. در بحث سیستم قدرتی، چیزي به دست آورد.
اما نکته ي آخر و به نظرم مهم ترین نکته این است که این ادعاها درباره ي ی ازده سپتامبر، انحراف از موضوع اند. حتا اگر درست بود که کابینه ي بوش، حمله ها را برنامه ریزي و تدارك دیده، در مقایسه با جنایاتی که علیه مردم امریکا و جهان مرتکب شده، چندان اهمیتی ندارد. تحریک تروریست ها به اَعمال تروریستی، تهدیدي بسیار جدي تر براي مردم امریکاست در مقایسه با ویران کردنِ مرکز تجارت جهانی.
آن ها خطر جنگ هسته یی را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند. این خیلی مهم است. خیلی حرفی ازش زده نشده مگر به زبان تخصصی اما مسأله خیلی جدي است و می تواند نسبت به ویرانی مرکز تجارت جهانی به نتایج تراژیک اسف بارتري بیانجامد. تمرکز بر این سناریوي خیلی بعید و نامعقول، برگرداندن توجه مردم از جنایات واقعی و تهدیدهاي واقعی است و به نظر من به همین دلیل است که دولت یا مفسران به ندرت این نظریه را نقد می کنند. فکر م ی کنم کاب ینه از آن استقبال کرد . اگر بکوشید چیزي از این واقعیت بگویید که ایالات متحد، عراق را اشغال کرد تا نفتش را به دست بی اورد یا هرچیز جدي دیگر، رگبار توهین و ناسزا و دروغ است که فوري باریدن می گیرد. واقعیت چشم گیر درباره ي نظریه هاي توطئه ي یازده سپتامبر این است که نقد خیلی کمی از آن ها وجود دارد . ممکن است جوك یا چنین چیزهایی درباره شان ساخته شده باشد اما نقد جدي کم است و به گمان من
دلیلش این است که به عنوان انحراف از موضوع از آن استقبال کردند.
تازگی سندي پیدا کرده ام که مربوط به همین موارد است. این سند، پیشنهادهایی درباره ي طبقه بندي نوشته ها براي پنتاگون به دست می دهد  یکی از این پیشنهادها این است که مقامات وزارت دفاع گاه گاهی اطلاعات قتلِ کندي را براي زنده نگه داشتنِ صنعت قتل جان اف. کندي عرضه کنند و تمرکزشان کوشش براي سر درآوردن از توطئه هاي قتل او باشد و مادام که این تلاشِ عبث را بکنند با سؤال ها ي جد ي مواجه نخواهند شد [ 18 ]. به نظرم این مسأله اینجا هم اعتبار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر