پاسخ گیلبرت اشقر به چامسکی درباره 11 سپتامبر

در پست پیشین نظر چامسکی گفته شد: لینک
در مناظره ای که نظر چامسکی از آن نقل شد پاسخ اشقر این بود که برخی مقامات آمریکا به دنبال پرل هاربری دیگر بودند تا پروژه قرن جدید آمریکا را اجرا کنند.

منبع کتاب قدرت بسیار خطرناک
مناظره چامسکی و اشقر وشالوم
ص31

متن:
اشقر: بله، اما ملاحظات زیادي از این تز دفاع می کنند که می خواستند عملیات تروریستی انجام شود تا بهانه یی داشته باشند و از آن سود بجویند: می توان فهرست کاملی از منافع یازده سپتامبر براي دولت بوش نوشت. منافعِ هنگفت. این دولت قبل از آن به خاطر راه بوش به سو ي ریاست جمهوري نوعی نامشروعیت داشت و سپس ناگهان بعد از یازده سپتامبر توافق آرا ي گسترده ي ملی و بین المللی در پشتیبانی از آن به دست آمد و ناگهان سیاست هایی به کار گرفته شد که قبل از یازده سپتامبر ناممکن بود.
مثل تثبیت حضور نظامی در قلب شوروي سابق، آسیاي مرکزي، بهانه ي جنگ افغانستان، اشغالِ عراق و غیره.
 از طرف دیگر کسانی را در نظر بگیر که در کابینه حضور دارند و جزو بیست وپنج مؤسس پروژه سده ي جدید امریکا هستند که بعد از یازده سپتامبر، دستور کارش ان اجرایی شد.  کسان ی مثل دیک چنی ، دانلد رامسفلد ، پل ولفوویتز، زلمی خلیل زاد و اعضاي کم اهمیت تر دولت فعلی بوش که باید برادرجرج بوش، جِب بوش را به آن ها افزود.
 چامسکی: سیاست هایی که دنبال می کنند خیلی با سیاست هاي کلینتون فرق ندارد.
اشقر: تفاوت در یازده سپتامبر است. در نوشته هاي مربوط به پروژه ي سده ي جدید امریکا به این ایده
که محتاج چیزي شبیه به پرل هاربر جدید هستند تا سیاست هایی را پی بگیرند که براي این پروژه لازم اند
 خیلی ارجاع شده است.

پروژه سده جدید آمریکا : لینک ویکی پدیا
در ۳ ژوئن ۱۹۹۷ تعداد ۲۰ تن از اندیشمندان و سیاست‌مداران آمریکایی بیانه‌ای را منتشر کردند که در آن از سیاست خارجی و امنیتی ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون به شدت انتقاد شده بود . این افراد خواستار افزایش بودجه نظامی صرف نظر کردن از دیپلماسی چند جانبه و سرنگونی صدام حسین در عراق شدند .
بیانیه پروژه قرن جدید به عنوان انجیل محافظه کاران نوین آمریکایی شهرت یافته‌است . این افراد با پیروزی جورج دبلیو بوش در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۰ و ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۰۱ بر آمریکا حاکم شده و جنگ عراق را در سال ۲۰۰۳ به راه انداختند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر